Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
1) poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej "osobą uprawnioną", o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym,
2) wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego,
3) sporządzenie projektu pisma w ww. sprawach z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym,
4) nieodpłatną mediację (od 2020 r.),
5) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:
1) działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji,
2) porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego,
3) nieodpłatną mediację (od. 2020 r.).
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego usytuowanych w 6 lokalach na terenie Powiatu, które uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych.
Punkty udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej w Powiecie Wrocławskim:
1) Szkoła Podstawowa Nr 2 w Siechnicach – ul. Ks. Anny z Przemyślidów 6 pok. 15, 55-011 Siechnice, tel. 71 786 09 86, pomocprawna2@powiatwroclawski.pl, godziny otwarcia: Pn.–Pt. 14.00–18.00;
2) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kobierzycach – ul. Wincentego Witosa 18, 55-040 Kobierzyce, tel. 71 369 80 17, pomocprawna4@powiatwroclawski.pl, godziny otwarcia: Pn.-Wt. 9.00-13.00, Śr.-Czw. 16.00-20.00, Pt. 9.00-13.00;
3) Punkt Powiatowego Zespołu Poradni Psychologiczno–Pedagogicznych we Wrocławiu – ul. Św. Jakuba 3, 55-050 Sobótka, tel. 71 715 11 31, pomocprawna5@powiatwroclawski.pl, godziny otwarcia: Pn. 14.00 – 18.00 Wt., Czw. 13.00 – 17.00, Śr., Pt. 12.00 – 16.00;
4) Urząd Gminy Mietków – ul. Kolejowa 35, 55-081 Mietków, tel. 71 360 49 13, pomocprawna6@powiatwroclawski.pl, godziny otwarcia: Pn.–Pt. 14.00–18.00.
5) Gminny Ośrodek Kultury w Długołęce – ul. Wiejska 23, 55-095 Mirków, tel. 71 371 93 90, pomocprawna1@powiatwroclawski.pl, godziny otwarcia: Pn.–Pt. 14.00–18.00;
6) Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Kątach Wrocławskich – ul. Zwycięstwa 23, 55-080 Kąty Wrocławskie, tel. 71 316 61 41 wew. 16, pomocprawna3@powiatwroclawski.pl, godziny otwarcia: Pn.–Pt. 14.00–18.00.
Osobie uprawnionej udziela się nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczy nieodpłatne poradnictwo obywatelskie osobiście, z wyłączeniem użycia środków porozumiewania się na odległość, z zastrzeżeniem przypadków opisanych poniżej:
1) Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, również przez zorganizowanie wizyty w miejscu zamieszkania tych osób lub w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się lub w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego.
2) Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, które zgłoszą uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego składają staroście, w formie papierowej lub elektronicznej, oświadczenie, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy, wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość. Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, po otrzymaniu od starosty drogą elektroniczną oświadczenia i danych kontaktowych osoby uprawnionej, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.
|
Bliższe informacje pod numerem telefonu: (71) 722 17 05.
|